Als schrijver word je rijk!

Als dat toch eens waar was, dan liepen er heel wat meer miljonairs in Nederland rond. Als je door een uitgever, en dan heb ik het over de gevestigde orde, al wordt uitgegeven dan krijg je te horen dat als je eerste oplage van 2000 tot 3000 boeken vlot verkocht wordt en er een duidelijke vraag naar meer van jouw boeken is, je dan pas wat gaat verdienen. Uitgevers, en ik heb het nog steeds over de gevestigde orde, zijn niet gek. Bij een debuut, als je tenminste zo’n ouwe lul bent als ik, is men over het algemeen niet scheutig met het uitdelen van royalty’s aan de auteur. Meestal hanteert men een getrapt stelsel. De eerste 2000 niets, de volgende 3000 ongeveer € 0,75 per boek en daarboven € 1,= per boek tot 20.000. Als je een bestseller blijkt te zijn en je verkoopt 100.000 exemplaren dan kan er wel € 2,= vanaf. Dat betekent een inkomen van ca € 175.000,=. Klinkt niet gek. En al helemaal niet als dat in één jaar is.
Maarrrrrr… Wie verkoopt er 100.000 boeken? Daar moet je wel heel wat voor doen. Als je een aantrekkelijke jonge vrouw bent met twee welgevormde selling points, en bereid bent die assets in te zetten voor de goede zaak en je doet braaf je door de uitgever geregisseerde kunstje in de media, kom je een heel eind. De redactie heeft dan wel je boek inmiddels herschreven en voorzien van veel hitsige teksten die er bij het grote publiek ingaan als warme Apfelstrudel. Maar voor hoe lang? Zo’n meiske wordt er gewoon even doorgedraaid zoals dat heet. Uitmelken tot ze leeggemolken is, als een hoer die je na gebruik aan de kant gooit op zoek naar een verse jonge meid die haar plaats inneemt.

Ben je een man op leeftijd die zijn eerste roman schrijft, dan moet je kwaliteit leveren, dan komt het er echt op aan dat de boeken goed zijn en zelfs dan moet zo’n opa als ik hier en daar zijn kunstje vertonen. Lezinkje geven, lollig, vooral lollig zijn, want daar houden vrouwen van, want vrouwen tussen de 25 en 60 zijn dan meestal je lezers.

De meeste schrijvers zijn spekkoper als ze 5000 boeken verkopen. Dan moet je ook nog rekening houden met de steeds korter wordende levenscyclus van een boek. Als je boek twee jaar goed verkoopt is dat een unicum. Meestal piekt het boek vlak na het uitkomen, omdat de uitgever op dat moment op de tam tam roffelt. Bij het verschijnen van een tweede boek, en zeker als dat een succes is, loopt het eerste ook weer een endje mee en bij het derde… enfin, jullie begrijpen het.

Als je je boek in eigen beheer uitgeeft, dan doe je het goed als je 300 exemplaren verkoopt. Als je bij een uitgever zit die nog niet zo bekend is, maar wel hogere marges voor de auteur hanteert en je valt goed bij een organisatie als NBD Biblion, dan kun je aan de 1000 boeken komen, tenzij je echt doorbreekt en iets speciaals hebt geschreven waar iedereen over spreekt, maar dan nog moet je boek wel in de boekhandel liggen. En daar zit het probleem. Kleine uitgevers hebben niet de commerciële middelen om de boer op te gaan. Boekhandels zijn doorgaans nogal behoudend en houden zich liever bij de traditionele uitgeverijen. Je gaat natuurlijk als zichzelf respecterend schrijver niet zelf als een marskramer langs alle boekhandels. Dat is trouwens onbegonnen werk. Dan moet je het dus voornamelijk hebben van de Cosmoxen, de Bol dot coms en andere grote internetboekhandels. Dat is op zich niet verkeerd, maar dat iemand je daar vindt is meer een toevalstreffer. De uitgever is dus cruciaal voor een schrijver. ‘Wat is uw marketingbudget en hoe zet u mij in de markt?’moeten de eerste vragen zijn van een schrijver. Niet: ‘Hoeveel verdien ik aan een boek?’ Je kunt beter € 0,50 per boek verdienen van 10.000, dan € 2,00 per boek van 500 verkochte exemplaren.

Slechts 20% van alle schrijvers kunnen van hun schrijverij leven en een handjevol wordt er rijk van, zoals Saskia Noort, Arnon Grunberg en nog een paar. Van Saskia Noort kun je zeggen dat ze een gelukkige hand van schrijven heeft en goed in de markt gezet is door Ambo Antos. Kwalitatief zijn haar boeken niet geweldig. Zij moet het hebben van de spanning en de plot. Maar als je eenmaal weet hoe het zit, lees je zo’n boek niet gauw nog eens. Grunberg is een heel ander verhaal. Dat is een van de grootste schrijvers, zo niet de grootste, van onze tijd. Zijn boeken kun je moeiteloos nogmaals lezen en je ontdekt weer iets nieuws. Bij Arnon zit altijd een verhaal achter het verhaal, achter de eenvoudigste zin een diepere betekenis. Schrijvers als Arnon zijn zeldzaam. Hij wordt ook niet voor niets in 26 landen uitgegeven. Neem nou iemand als Connie Palmen, die kan er nog geen droog brood van eten. Zwagerman moet ook bijklussen en Thomas Rosenboom komt ook niet bepaald in de Quote 500 voor. Toch allemaal gerespecteerde en gelauwerde schrijvers.

Nederland is maar een klein land en ons taalgebied is niet groter dan Nederland en Vlaams België. Suriname en De Antillen zijn te verwaarlozen. Dus wil je een groter afzetgebied, dan moet je je boek al vakkundig laten vertalen en daar komen niet alle boeken voor in aanmerking.

Neuh, van schrijven word je niet rijk, behalve ik dan. En hopelijk ook de Stichting Voedselbanken Nederland, want daar gaat de opbrengst van mijn boeken in 2014 naartoe. Ik stel mijn droom van 100.000 boeken nog niet bij, dat zou een bedrag van zo’n 2 ½ ton betekenen, ik noem het voorzichtigjes. Dromen jullie met mij mee die droom te laten stollen tot werkelijkheid. Ik heb mijn best gedaan leuke boeken te schrijven. Nu zijn jullie aan zet!

http://www.facebook.com/thomson.goededoel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s