ING een doorgeefluik?

10 maart 2014 – Waar ik altijd met trots over onze enige echte bank praat, ING, slaat mij nu toch de schrik om het hart. Iemand bij ING heeft het plan opgevat om onze betaalgegevens ter beschikking te stellen aan bedrijven, om hen een beter inzicht te geven in ons koopgedrag. Daarmee stelt ING zich op één lijn met Google, Facebook, Albert Heijn (bonuskaart) etc. Blijkbaar hebben ze bij ING niets beters te doen. Maar laat ik niet generaliseren. Er is er ten minste één die niets beters te doen heeft.

Even een stukje terug in de tijd. In de jaren negentig hadden banken en dus ook ING eveneens van die creatieve geesten in dienst die mooie producten bedachten waar iedereen rijker van werd, en niet in de laatste plaats zijzelf. Later bleek dat die scheppende geesten iets over het hoofd hadden gezien  –  ik ga niet uit van te kwader trouw. De bomen bleken opeens toch niet tot in de hemel te groeien. Het woord crisis bestond nog steeds, niet alleen in Van Dale, maar ook in de praktijk. En omdat onze eminente productenscheppers niet op tijd een halt werd toegeroepen, spatte de luchtbel in het eigen gezicht van de bank uit elkaar. Hoe stom kon je als bank zijn dat te laten gebeuren. Een van de oorzaken bij ING was wel dat er een Walloniër aan het roer stond. En weer: hoe stom kun je zijn? Iemand die alles wat Nederlands is haat, inclusief de taal, moet je niet aan het hoofd zetten van een grote Nederlandse bank. En al helemaal niet voor € 6.500.000,= per jaar. Men had kunnen weten dat hij de ING alleen maar ter verrijking van hemzelf zou gebruiken. Hoe heet hij nou ook alweer, ik kan even niet op zijn naam komen, iets met Tilman erin. TILMANT. Nomen est omen (de naam is een voorteken), en als je dan nog Michel heet, wat zoveel betekent als: ‘die als God is’.  Dus kort gezegd: die ‘tilman’, als je het op z’n  Frans uitspreekt, die als God is en dan ook nog uit Wallonië komt, waar ze het toch al niet breed hebben, moet wel gedacht hebben dat hij van de hel in de hemel kwam. De realiteit is dat de man de bank miljarden heeft gekost door zijn hang naar groei en nog meer groei en zijn gebrek aan lange termijnvisie en economisch inzicht. Een naïeve bankcommissaris Wim Kok, opleiding Nijenrode, noemde het een duivels dilemma, toen de man die als God was een miljoenensalaris vroeg.

Waarom haal ik dit oud zeer naar boven? Om maar aan te geven dat naïviteit en meerennen met de waan van de dag elke bank, dus ook ING, behoorlijk kan schaden.  Als oplettende consument moeten we de vinger aan de pols houden, want een bank is een bank en die doet nooit zomaar iets. Dus wat zit hier achter kun je je afvragen. Mijn gevoel zegt: drijf de vrucht af nog voordat het kind volgroeid is.

Hans Hagenaars, de man die ervoor zorgt dat onze gegevens straks zonder onze toestemming op straat liggen, komt, net als W. Kok, van Nijenrode. Hij begon zijn loopbaan in de financiële dienstverlening bij ABN AMRO. Daar was hij productmanager sparen en beleggingsfondsen en afdelingsdirecteur Business Unit Hypotheken. In 1989 werd hij gedetacheerd vanuit ABN AMRO bij McKinsey voor het project strategische heroriëntatie. In 1991 maakte hij de overstap naar Royal Nederland/Allianz als marketing manager. Hagenaars trad in 1999 in dienst bij de ING Groep als hoofd relatiemarketing en lid van het managementteam van de Postbank.

Een korte analyse: Nijenrode heeft toch een zweem over zich van rijkeluiszoontjes die klaargestoomd worden voor het old boys network. Daar leer je vooral hoe je elkaar de bal moet toespelen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat waar ik vandaan kom, je dat ook grondig leert. Dus  laat ik het zo zeggen: een gezonde scepsis is hier op zijn plaats. Productmanager Sparen en beleggingsfondsen bij ABN AMRO is niet echt een aanbeveling. Sparen in combinatie met beleggingsfondsen riekt sowieso naar een contradictio in terminis en al helemaal bij de ABN AMRO. En afdelingsdirecteur Business Unit Hypotheken ook niet echt, waar mondde dat ook alweer in uit? Hypotheken! Van die mooie hypotheken hebben velen nu nog nachtmerries. En als de bank eens goed op de eigen balans kijkt zou die er ook nachtmerries van moeten krijgen. Tja, en dan hebben we nog dat project strategische heroriëntatie. Vaag, uiterst vaag. Met heroriënteren, vooral als dat strategisch is, bedoelt men meestal: ‘hoe komen we uit de shit zonder gezichtsverlies en hoe vegen we het onder het tapijt’.  En toen de overstap naar Allianz. Als je Allianz zegt, zeg je woekerpolissen. Laat volstrekt helder zijn, ik beschuldig niemand, hoor, en zeker meneer Hagenaars niet. Ik zou niet durven. Iedereen verdient het voordeel van de gerede twijfel en  wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Ten slotte kon hij toetreden tot het managementteam van de Postbank. De bank die maar in één ding goed was. Namelijk het betalingsverkeer. Ere wie ere toekomt. De rest was waardeloos, maar het betalingsverkeer was goed.

Ik hoor jullie denken. Inderdaad, het kringetje is rond. Betalingsverkeer! En wat kun je daar toch leuke dingen mee doen. Neuh meneer Hagenaars, doe maar niet. Maak van ING geen goedkope grabbelton voor afzetgeile winkelketens. Zet je klanten niet als marketinghoeren achter het raam. Klanten hoor je te beschermen. Bovendien hoor je ze eerst netjes te vragen of ze er bezwaar tegen hebben dat hun betaalgegevens openbaar worden gemaakt. Waar blijft die behoudende bankier? De bankier die zich bezighoudt met het bankvak, namelijk: rekeningen en effectendepots beheren, spaargeld aantrekken, kredieten en hypotheken verstrekken, het betalingsverkeer regelen en dat alles ordentelijk bewaken en administreren, zonder risico te nemen en ondertussen het eigen vermogen te laten groeien. Zo betrouwbaar als de bank moet weer een gezegde worden waar elke burger een goed gevoel bij krijgt. Een bank moet discretie uitstralen, boven de partijen staan, ons economisch geweten zijn. Om maar weer een cliché te gebruiken: schoenmaker blijf bij je leest. Als we willen dat ons aankoopgedrag opgetekend wordt, dan nemen we wel een bonuskaart bij AH.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s